TENISA STOŁOWEGO
W Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Gostchorzy prowadzone są dodatkowe pozaszkolne zajęcia z tenisa stołowego. Przekazywane wiadomości i umiejętności na zajęciach dodatkowych umożliwiają świadomy i czynny rozwój fizyczny, kształtowanie charakteru i pożądanych postaw w działaniu zarówno indywidualnym jak i zespołowym.
Znając zainteresowanie i predyspozycje wychowanków MOW Gostchorz i wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom ruszyła sekcja tenisa stołowego. Proces nauczania gry jest trudny zwłaszcza w początkującym okresie, jest to gra koncentracji i błędów. Nieodzownym elementem nauki zagrań jest umiejętność wyobrażenia sobie danego ruchu. Cecha tenisa stołowego jest to, ze nie tylko kształtuje sylwetkę lecz osobowość, rozwija możliwość wykazania inicjatywy i zdyscyplinowania. W tenisie stołowym szczególnie ważne są: szybkość, oraz koordynacja wzrokowo- ruchowa. Odpowiednia gimnastyka mięsni stóp podudzia oraz okolicy stawów skokowych, zwłaszcza szybkość przemieszczania się przy stole.
Cele edukacyjne
1. Kształtowanie i doskonalenia harmonijnego rozwoju fizycznego uczniów.
2. Zapewnienie uczniom uzdolnionym sportowo warunków do podwyższenia swoich umiejętności poprzez udział w zajęciach sportowych.
3. Wdrażanie do „zdrowego” współzawodnictwa.
4. Popularyzacja i upowszechnienie sportów indywidualnych i drużynowych.
5. Wykształcenie umiejętności ruchowych, przydatnych w aktywności zdrowotnej i rekreacji sportowej .
6. Inspirowanie uczniów do organizacji i udziału w imprezach rekreacyjnych i sportowych.
7. Opanowanie i przestrzeganie przez uczniów podstawowych zasad BHP w czasie zajęć sportowych.
Szczegółowa treść kształcenia
1. podniesienie poziomu ogólnej sprawności motorycznej
przygotowanie fizyczne
- wzmocnienie mm. NN i obręczy barkowej
- doskonalenie szybkości reakcji
- wydolność- fizyczna - szybkość-
przygotowanie techniczne
- doskonalenie techniki uderzeń
- doskonalenie techniki poruszania się
przygotowanie teoretyczne
- eliminowanie stresów
- rozwijanie zaufania do partnerów
przygotowanie psychiczne
- stworzenie przyjaznej atmosfery w zespole
- wyrabianie zamiłowania do wysiłku
- przezwyciężenie stresów
2. Ćwiczenia poprawiające sprawność
przyjmowanie niskich pozycji, poruszanie się w niskich pozycjach np. krokiem odstawno dostawnym- przysiady w rozkroku „kołyska”, skoki na schodku, pól pompki
3. Ćwiczenia rozciągające: rozciąganie mięsni ud, łydek, brzucha, barków, ramion i pleców, mięsni piersiowych, zginaczy stawu biodrowego.
4. Ćwiczenia i zabawy kształtujące
refleks np. „Powódź ”,Wyścigi numerów”
spostrzegawczość refleks np. „ Labirynt”
orientację np. .”Wiewiórki do dziupli”
zręczność manualną np. ”Berek z piłkami”
ćwiczenia rozwijające szybkość reakcji na bodźce wzrokowe: ćwiczenia z piłeczkami do tenisa, szarfami ,woreczkami itp.
Kształtowanie poprawnego poruszania się w polu gry: gry i zabawy skocznościowo-zwinnościowe ( szybkie kroki ,skoki, wypady , uderzanie dłonią podrzucanych piłeczek).
5. Pozycja wyjściowa ( prawidłowe trzymanie rakietki, ustawienie przy stole).
6. Odbicie forhendowe: po prostej, po przekątnej ,flip forhendowy ,podcięcie forhendowe ,topspin forhendowy).
7. Przebicie bekhendowe: po prostej ,po przekątnej ,półwolnej bekhendowy, topspin bekhendowy , podcięcie bekhendowe).
8. Łączenie odbić forhendowych i bekhendowych.
9. Serwis( pozycja ,podrzut ,uderzenie ,wykończenie).
- serwis forhendowy
- bekhendowy prosty
10. Odbiór serwisu(szybka reakcja).
11. Uderzenie kończące
- zbicie piłki forhendem
- zbicie piłki bekhendem
12. Gra podwójna
- ustawienie „lewa - prawa”
13. Zasady i przepisy gry
Zadania wychowawcze
1. Wdrażanie do czynnego wypoczynku
2. Przestrzeganie zasad „ fair- play”.
3. Wdrażanie nawyków higieniczno - zdrowotnych.
4. Wdrażanie do samodyscypliny podczas wykonywania ćwiczeń.
5. Pomoc koleżeńska podczas wykonywania zadań.
6. Wdrażanie do współdziałania w grupie.
7. Samokontrola i ocena własnej aktywności na zajęciach sportowych.
8. Aktywne uczestniczenie w zawodach sportowych szkolnych i pozaszkolnych.
9. Promocja szkoły.